Als
inicis de la democràcia, en el nostre país, ara fa uns 40 anys, no hi havia cap
oferta per a la formació dels adults. Hi havia analfabets, i moltes persones que,
tot i haver anat a l’escola fins als 12/14 anys, no tenien cap certificat que
ho avalés, document que aleshores es demanava per accedir a un lloc de treball,
sobretot per accedir a l’administració.
A
poc a poc, primer amb molta voluntat municipal i més tard del Departament
d’Ensenyament, es varen crear els Centres de Formació d’Adults. Eren espais
d’aprenentatge molt interessants ja que s'hi podia aprendre a llegir i escriure, obtenir el Certificat
d’Estudis i el Graduat Escolar, s'hi organitzaven cursos ocupacionals, i cursos
de fotografia, cuina, … També era un lloc a on s’organitzaven conferències,
viatges culturals, ….
Ara
estem en el segle XXI, han passat 40 anys i, per sort, tots els infants i joves
van a l’escola i les persones que al llarg d’aquests anys necessitaven una
titulació, han pogut obtenir-la. També s’han obert Centres Cívics, Centres
Culturals, Biblioteques, Museus, el món associatiu ha esdevingut rellevant i el
públic dels Centres de Formació d’Adults ha anat canviant.
Ara
ens trobem que hi ha molts joves que busquen una segona oportunitat perquè en
el seu dia, pel motiu que fos, no es varen treure el GES o que volen accedir
als Cicles Formatius. Un altre col·lectiu remarcable és la població nouvinguda
d’altres països europeus o d’altres continents i que no sempre són persones
analfabetes, però sí que ha augmentat l’analfabetisme o necessitat d’aprendre
l’idioma del país d’acollida, en aquest cas, Catalunya.
Actualment
molts països ja han iniciat canvis, per exemple, al Regne Unit, el National
Institut for Adult Continuing Education (NIACE) ara s’anomena “Learning and
Work”
La Comissió
Europea ha posat la formació d’adults a la Direcció General d’Ocupació, Afers
Socials i Inclusió. Excepte els Erasmus+ d’Educació d’Adults que, de moment,
depenen, com tots, de la Direcció General d’Educació, Joventut, Cultura i
Esports, i que hi ha el risc de què desapareixin i torni a anomenar-se Erasmus,
excloent l’Educació d’Adults. Des de fa dos
anys s'organitza l’European Vocational Skills Week (EVSW), pensat sobretot per a
joves i treball.
Per aquests motius, sobretot, cal que comencem a repensar
l’educació d’adults i adaptar-la a les necessitats del segle XXI.