dilluns, 23 de juliol del 2018

Cal adaptar la formació dels adults al segle XXI


Als inicis de la democràcia, en el nostre país, ara fa uns 40 anys, no hi havia cap oferta per a la formació dels adults. Hi havia analfabets, i moltes persones que, tot i haver anat a l’escola fins als 12/14 anys, no tenien cap certificat que ho avalés, document que aleshores es demanava per accedir a un lloc de treball, sobretot per accedir a l’administració.

A poc a poc, primer amb molta voluntat municipal i més tard del Departament d’Ensenyament, es varen crear els Centres de Formació d’Adults. Eren espais d’aprenentatge molt interessants ja que s'hi podia aprendre a llegir i escriure, obtenir el Certificat d’Estudis i el Graduat Escolar, s'hi organitzaven cursos ocupacionals, i cursos de  fotografia, cuina, … També era un lloc a on s’organitzaven conferències, viatges culturals, ….

Ara estem en el segle XXI, han passat 40 anys i, per sort, tots els infants i joves van a l’escola i les persones que al llarg d’aquests anys necessitaven una titulació, han pogut obtenir-la. També s’han obert Centres Cívics, Centres Culturals, Biblioteques, Museus, el món associatiu ha esdevingut rellevant i el públic dels Centres de Formació d’Adults ha anat canviant.

Ara ens trobem que hi ha molts joves que busquen una segona oportunitat perquè en el seu dia, pel motiu que fos, no es varen treure el GES o que volen accedir als Cicles Formatius. Un altre col·lectiu remarcable és la població nouvinguda d’altres països europeus o d’altres continents i que no sempre són persones analfabetes, però sí que ha augmentat l’analfabetisme o necessitat d’aprendre l’idioma del país d’acollida, en aquest cas, Catalunya.

Actualment molts països ja han iniciat canvis, per exemple, al Regne Unit, el National Institut for Adult Continuing Education (NIACE) ara s’anomena “Learning and Work”

La Comissió Europea ha posat la formació d’adults a la Direcció General d’Ocupació, Afers Socials i Inclusió. Excepte els Erasmus+ d’Educació d’Adults que, de moment, depenen, com tots, de la Direcció General d’Educació, Joventut, Cultura i Esports, i que hi ha el risc de què desapareixin i torni a anomenar-se Erasmus, excloent l’Educació d’Adults. Des de fa dos anys s'organitza l’European Vocational Skills Week (EVSW), pensat sobretot per a joves i treball. 

Per aquests motius, sobretot, cal que comencem a repensar l’educació d’adults i adaptar-la a les necessitats del segle XXI.